Monday, June 21, 2010

Buke Pose..


Isnin 21 jun...arini ktorg husband n wife berpuasa....aku dok qada' yg lepas2...bosan gak puasa sorang2 kan...xsangka lak my hubby nk temankan jugak pose..so dia kire pose sunat rejab la kan...semangat ktorg pg2 bgun sahur..makn roti n telur goreng ajer..pastu wat nestum...


untuk buke pose..dh decide xmo beli kt luar...nk msk sndiri..so blk keje cpat2 semayang asar, bersilat la ktorg laki bini kt dpur.....sbb xmo mkn nasik, so ktorg decide msk something yg simple n easy..menu ala2 western la jd pilihan...pdhal carik menu yg plg snang...ye la..kang nk masak yg remeh temeh..mau kang smpai waktu buke pose masih kt dpur lgik..so dedide nk msak kentang grg, salad n ikan dory grill..aritue g giant berkenan lak tgok ikan nih..sbbnyer mase g italy aritue dok melantak ikan nih smpai beberape ari..so plan nk masak cam kt italy tu la konon..aku pn ngan confident mengetuai team memasak ptg tuh..pdhal aku ngan laki aku ajer..


my hubby offer diri nk grg kentang....aku wat salad n masak ikan..salad tuh aku ptong2 daun salad n cmpurkan ngan carrot n brokoli yg aku dh rebus. pastu letak dlm mangkuk n hias skali dgn sos thousand island...siap sudah...



*kentang yang sedang digoreng....aku ajr laki aku potong kentang nih...aku tggal uruskan ikan, mcam2 size dia ptong...xper dear...leh praktis lg yer pasni...



* salad campak2..


pastu aku dok mula nk masak ikan..lame aku pkir nk msak camne ikan nih...jam dh kul 6.00 ptg..uwaaaa...leh lagik aku blur2 nk masak ape ikan tuh..ikot ati nk jer aku lumur ikan dory filet nih ngan garam n kunyit..tp leh ke msak camtue..klu ikan kembung tuh leh jugak la kan..takot lak pelik rasenya nnti....nk tya husband aku...sure dia pn harapkn aku gak..aku kan ketua chef...huhu...mlas aku nk pkir byk2...last2 aku amek aluminium foil...pestime nk masak guna menda alah nih..org laen dh guna berkurun..aku bru nk guna....susun ikan tuh kt aluminium foil tuh..pastu aku bedakkan ikan tuh ngan serbuk all in one..beli kt giant..sng guna mnda nih..smua dh ada kt dlm tuh..bwg+pepper+garam+paprika etc....pastu aku perahkan lemon atas ikan tuh..tetibe lak aku jumpe sebijik lemon dlm peti ais...mane muncul ntah...belasah aje la..dh siap wrap..so masukkan dlm microwave..

lagi satu hal jugak nk guna microwave nih...sbb jrg guna..slalu dok panaskan makanan jer..nk pilih mode ape nih..nk selak2 manual book xkose lak aku nk masak br nk tgok buku....last2 plh mode micro+grill....aku wat 20 mnt dl...berdebar2 aku..jd k x ikan nih...dh 20 mnt..tgok2 ikan xmasak lagi..uwaaaa...tambah lagi 20mnt...



tgok2 lagi dh 20 mnt..msak belah atas je plak ikan tuh..belah bwh xmasak lgik...time tuh dh kul 6.45...ikan xmasak2 lagik..ada jgk yg berbuka mkn kentang grg n salad jer nih..last2 laki aku tukar mode grill n bakar lagi 20mnt...dh same cam nk masak ayam jer lamenya..pdhal masak ikan jer...kul 7.05 mlm..masak gak ikan tuh..fuhhhhhhhh....lega...siap gak menu buke pose..



*masak jugak ikan nih...mcam2 hal la ko ikan..



*our dinner is ready...:-)



*meh jemput makan..hehe..tp dah abes ler..hehe...


Akhirnya dpat jugak ktorg berbuka puasa...Alhamdulillah kenyang mkn makanan2 tuh..tp ikan tuh masam sket la..aku terlebih perah lemon agaknyer...tp abes jugak ktorg mkn...syukur......

0 comments: